2013. november 24., vasárnap

Nyári emlékek: Báránytajine

Nem fogom tudni bepótolni a lemaradásaimat, de az egyre hűvösebb estéken jó visszagondolni kicsit a nyárra.
Ez a legmelegebb időszak volt valamikor július környékén. Emlékszem, könyörögtünk egy kis hűsért, mindenem odaadtam volna egy mini tóért a kertbe. Tó híján a fügefa alatt szürcsöltük a jeges fröccsöket és korszakalkotó ötleteinket boncolgattuk. De az éhség nagy úr, akármilyen hőségben a konyhába kényszeríti az embert...

Így született ez a kis könnyű nyári BÁRÁNYTAJINE.


A mélyhűtőből előkaptam ezeket az ügyes kis bárány első csülköket. 
Kiolvasztottam, sóztam, borsoztam szegény valaha volt báránykákat.
Sárgarépát és fehérrépát daraboltam apróra, néhány ág kakukkfüvet és kevés rozmaringot szedtem a fűszerkertben. Az egészet bepakoltam a tajine-ba, ami így néz ki:

A tajine a marokkói konyha híres főzőedénye. Bármit el lehet készíteni benne, ők többnyire szószos raguszerű étkeket csinálnak benne. Zöldség vagy gyümölcságyra fektetett húsokat tesznek bele, sajátosan fűszerezik (fahéj, kurkuma, római kömény, ánizs, stb). Az ételeket pedig általában kuszkusszal tálalják.
Használat előtt vízbe kell áztatni, mint a nálunk jobban ismert "römertopf"-ot. Az étel sem nem fő, sem nem sül benne, inkább csak párolódik, ettől lesz benne például a bárányhús fantasztikusan omlós és puha. Az én edényem alja nem ilyen mély sajnos, a teteje cserébe kupolás. Sok féle forma és méret létezik belőle, csinálják vasból, van elektromos változtata is. A cserepeket lehet sütőbe tenni, de simán rá lehet tenni egy grillrácsra is, ott is tökéletesen elkészül.

Tehát, a folyamat következő pontja az volt, hogy meglocsoltam az egész gezemicét olivaolajjal, a zöldséggel is kapott még egy kevés sót, borsot, őrölt babért. Végül pedig még nyakon öntöttem egy fél pohár fehérborral. Összedolgoztam kézzel az egészet, hogy minden átvegye az ízeket és 2oo fokos sütőbe dugtam háromnegyed órára.

A köret Tabuleh volt. 
Kuszkusz, amit csak le kell forrázni és felszívja a vizet (ráírják, hogy mik az arányok). Ebbe kerül apró kockákra vágott paradicsom, pici hagyma, uborka, egy csokor menta, pici só. Az egészet meg kell locsolni alaposan valamilyen finom olivaolajjal (extra szűz), kb. egy fél citrom levével, na meg egy picti megsózni. Kézzel jól összedolgozni, hogy minden mindenkivel össze tudjon jól keveredni és ha van rá idő (itt nem volt) hűtőbe tenni, hogy friss hűvös legyen.

A fügefa alatt falatoztuk...

Aztán a fénnyel játszottunk.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése